Om OSS

Tungelsta/Lida Föräldraförening

Medan det i andra skolor runt om i landet kallades Hem och skola så startade man Tungelsta/Lida skolors föräldrarförening-TULIF.

Föreningen har funnits sedan 1956 och har varit aktiv sedan dess. En viktig del i föreningen har varit att kunna ge barn och ungdomar en guldkant i tillvaron under skoltiden, kunna göra utflykter, teaterbesök. Skolpersonal har äskat pengar från föreningen för dessa ändamål

Medlemmar och medlemsavgift har varit en viktig grund i föreningen för att kunna göra nytta.

Men en stor del har kommit från samarbetet med ”KLÄDBANKEN” – en provisionsbaserad secondhand butik som drivs helt ideellt.
Personer som arbetar gör det på sin fritid, kommunen uppehåller lokalen utan kostnad, inventarier och en del förbruknings varor skänks.

Inlämnare/kunder lämnar in sina plagg och vid en eventuell försäljning så erhåller kunden 60% och Klädbanken/Föräldrarföreningen får 40% som oavkortat går till barn/ungdomar.

På senare år med ett förändrat samhälle med barns aktiviteter, sociala medier, Corona mm så har medlemsantalet och engagerade medlemmar sakta dalat. Men Föreningen arbetar fortfarande för att kunna sätta guldkant på tillvaron för barn och ungdomar i Tungelsta/Lida

Sätter guldkant på våra barn och ungdomars tillvaro